Gründer-duo har hentet millioner til «Netflix for klær»
Rebecca Sjølie og Lisa Ribesen deltok i Gründerlab i fjor. Nå er duoen rustet for vekst og henter millioner samtidig som de utvider til nye byer.
ReLi AS ble startet av Rebecca Sjølie og Lisa Ribesen i 2020 med klare visjoner om hvordan leie av klær kan bidra til en mer bærekraftig garderobe. Fra håndplukkede plagg til samarbeid med kun de beste designerne. Visjonen om hvordan leie av klær skal være en opplevelse, hvor tilgang er det nye eierskapet.
Gründerduoen fra Stavanger startet Reli som et svar på det konstante jaget etter nye klær; en motpol til fast fashion, skapt for moteinteresserte kvinner. Nordmenn ligger på topp i bruk og kast av klær i Europa. Hver og en av oss kaster hele 23 kilo tekstiler hvert år. Det er ikke bærekraftig og Reli vil endre dette mønsteret. I 2022 var de med i Innovation Dock sitt program for gründere med skaleringspotensiale; Gründerlab.
"Gründerlab ga oss verktøyene vi hadde behov for slik at vi kom i posisjon til å kunne skalere. Dette resulterte i at vi gjennomførte kapitalinnhenting og har en klar strategi for videre vekst.“
Gründerlab finner du i Stavanger og Bergen. Programmet går over 4 måneder og gir deg verktøyene, nettverket og hjelpen du trenger for å få det beste utgangspunktet for vekst. Neste program starter våren 2023 - sjekk ut grunderlab.no for mer informasjon om hvordan du kan være med i vårens kull!
“Skal man i gang med egen bedrift er det ingen programmer som gir mer verdi. Kunnskapen tar vi med oss videre, nettverket vi har fått er helt unikt, men ikke minst har Gründerlab og Innovation Dock vært avgjørende for at vi i fjor hentet over 5MNOK."
ReLi hatt stor "traction" og vekst etter sin deltakelse i Gründerlab. ReLi sin gründer Rebecca Sjølie har blitt nominert til 30 under 30 Ledestjerner av D2, presentert på blant annet Pioneer sin bærekraftkonferanse og TEDx i Arendal, deltatt på flere ulike inkubatorer (657 Oslo, StartUp Norway og Google) og vant 1.000.000 kr i Innovation Dock sin pitchekonkurranse “Garderobemillionen” blant 80 andre selskaper. De siste 17 månedene har selskapet hatt en fantastisk kundevekst, og er nå klare for videre skalering med åpning av showroom i både Stavanger og Oslo. ReLi hentet 5 millioner kroner første halvår etter Gründerlab for å skalere bedriften videre.
Åpner i Oslo
Reli har allerede et showroom i Stavanger og åpnet sitt andre i Oslo nå nylig. Reli eier mesteparten av klærne selv, men samarbeider også med ti designere som leier ut sine plagg via plattformen. Disse klærne tilsvarer ifølge gründerne 20 prosent av inventaret. Reli planlegger å vokse både fysisk og digitalt, med pop-up showrooms i flere byer i Norge allerede i år, og etter hvert i Skandinavia. Reli har også planer om 3D-modellering av klær på den digitale plattformen.