Bambusa runder 3500 dugnader og nærmer seg 40mill i omsetning - nå får de egen hockey-liga
Med en god forretningsmodell i bunn har Bambusa nå gjennomført 3500 dugnader, omsetter for nærmere 40 millioner, blitt ligasponsor for den danske håndball eliteserien for damer - Bambusa Kvindeliga, samt ligasponsor for norsk ishockeys øverste divisjon på kvinnesiden, som nå skifter navn til Bambusa-ligaen. Alt begynte på Innovation Dock for noen få år siden.
Bambusa AS er et stavangerbasert selskap med datterselskap i både Sverige og Danmark, som bidrar til at barn og unge får realisere sine mål og drømmer gjennom salg av sine velkjente Bambusa-sokker. Siden oppstarten av selskapet i 2016 har Bambusa bidratt med 100 millioner kroner i sponsor- og salgsinntekter til kultur og idrett.
Riktig valg av forretningsmodell
Håvard var allerede medlem på Innovation Dock, og jobbet med flere prosjekter - både husbåter, overvåkningssystemer og flere forretningsidéer ble både undersøkt og gjennomført. Men det var når datterens cheerleading-klubb måtte reddes at Håvard fant forretningsmodellen som virkelig skulle skyte fart. I tillegg til hovedsalgskanalen som er via dugnader til lag og foreninger er de tilstede i over 400 butikker i Norden. Man skal være ganske analog for å ikke ha kommet over en kollega eller venner som har barn som selger sokker fra Bambusa, og kanskje sitter du med et par på deg nå? Så selv om sokkene er av høy kvalitet, er det først og fremst valg av forretningsmodell for selskapet som har vært det avgjørende.
BAMBUSSOKKENE FRA KINA
Selskapet selger produkter av bambusviskose - en av vår tids mest bærekraftige materialer. De har startet med sokker, og for de som måtte tro at det å produsere sokker i Kina i god kvalitet er en enkel sak må tro om igjen; “Jeg vurderte å gi opp mange ganger underveis, men etter to år og 14-15 besøk på fabrikken i Kina, begynte det å sitte”, sier Gundersen til Aftenbladet. Nå går selskapet inn i en ny fase, med egen nettbutikk og utvidet sortiment.
BAMBUSA-LIGAEN - norsk ishockeys øverste divisjon på kvinnesiden
I fjor ble HTH-ligaen omdøpt til Bambusa Kvindeliga i Danmark, da selskapet gikk inn som hovedpartner til oppligaen i dansk håndball. Som om ikke avtalen i Danmark var stor nok, har Bambusa nå signert det som Norsk Ishockeyforbund kaller for en historisk avtale. Bambusa går nemlig inn som ligasponsor for norsk ishockeys øverste divisjon på kvinnesiden, som nå skifter navn til Bambusa-ligaen. Dette er første gang eliteserien for kvinner får egen ligasponsor.
— Det å få et liganavn på eliteserien for kvinner vil bety enormt mye, og er et viktig steg på veien for likestilling i idretten vår. Norges Ishockeyforbund har tydelige ambisjoner på vegne av jente- og kvinnehockeyen, og dette er en svært viktig sponsorsignering for norsk ishockey, forteller Tage Pettersen, president i NIHFs forbundsstyre i Norsk Ishockey sin pressemelding.
“Norges Ishockeyforbund er utrolig stolte over at Bambusa ønsker å satse på de fantastiske jentene og kvinnene våre, og vi gleder oss til å sammen jobbe for å løfte kvinnehockeyen i Norge.”
Allerede kan man se Bambusa-ligaen på skjermen, som ble sparket i gang nå i helgen med syv kamper. Bambusa-ligaen kan sees på TV2 Play / Sport.
Les mer:
Pappa Håvard ville redde datterens cheerleading-klubb. Da startet sokke-eventyret Bambusa (Aftenbladet / E24, 26.09.21)
Bambus-sokker fra Stavanger blir hovedsponsor for dansk eliteserie (Aftenbladet, 20.08.20)