Feilene som knekker de fleste gründere

nerd_entrepreneur.JPG

Slik er var vårt stereotypiske bilde av entreprenøren for 20 år siden; usunn nerd med briller og bart. «Få deg en skikkelig jobb» eller «hvem i all verden vil betale for dette tullet?», var daglig kost for mange som strebet for å dekke et markedsbehov på en ny (innovativ) måte.

De fleste av historiens store tenkere, oppfinnere og entreprenører har møtt de samme fordommene. Kritikernes manglende evne til å forestille seg en annerledes verden hvor menneskets behov ble dekket på en ny og bedre måte, ble ignorert av de som lyktes.

Vi klandrer ikke kritikerne. Vi elsker de. Ærlig kritikk er nemlig det som får en entreprenør til å tenke og innse potensialet i sitt arbeid. Det motsatte er faktisk mye verre!

Skryt fra familie og venner er i mange tilfeller årsaken til at entreprenører feiler. Det høres kanskje rart ut, men om du leser resten av artikkelen forstår du hvorfor.

 

Problem nr. 1   Overvurderer verdien av tilbakemelding

De fleste gründere vil fortelle om idéen sin til venner og familie, og får stort sett positiv feedback på konseptet og skryt for at de våger å starte sin egen bedrift.

Den positive feedbacken er med stor sannsynlighet ikke basert på refleksjoner rundt idéen, kunnskap om markedspotensialet eller gründerens gjennomføringsevne. Tilbakemeldingen er basert på et enkelt sosialt faktum; vi som medmenneske ønsker ikke å såre de som står oss nær. Vi sier positive ting for å støtte de vi er glad i. Gründeren tar igjen valg basert på tilbakemeldinger uten rot i virkeligheten.

 

Problem nr. 2   Overbevisninger

Mike Tyson

Vi møter ukentlig entreprenører som har jobbet i årevis med idéen sin, fullt overbevist om at verden har et prekært behov for løsningen eller tjenesten. Noen har allerede brukt alle sparepengene (både sine egne og andres) på å perfeksjonere løsningen til minte detalj for så å smertelig oppdage at ingen ønsker å kjøpe. Den vanligste responsen på dette er en av to mulige: kunden forstår ikke hvor bra dette er, eller jeg trenger én million til å gjøre noen små forbedringer. Mike Tyson sier følgende om slike mennesker:

 

Problem nr. 3   Verdier

Gründere som drives av ønsket om å tjene penger mangler ikke bare et solid verdigrunnlag, de kan være direkte farlige. Handlingene blir umoralske og kyniske. Slike mennesker lykkes sjelden og om de gjør, har de erfaringsmessig få venner med genuine interesser for vedkommende sitt vel og ve.

Simon Sineks kjente «Start with why” (https://youtu.be/IPYeCltXpxw) sier følgende om penger: «Veldig få organisasjoner eller mennesker vet hvorfor de gjør det de gjør. Med hvorfor mener jeg ikke profitt, det er resultatet.»

Å ha en klar hensikt ved selskapet som etableres er verdifullt av to grunner: det viser hvorfor verden vil bli et bedre sted takket være din bedrift, og like viktig, det forteller deg hva du IKKE skal gjøre.

Ved hvert eneste vegkryss vil de møte problemstillinger som krever et klart verdigrunnlag. Bare tenk på sist gang du møtte en person som jobbet svart. Syntes du vedkommende hadde gode verdier? Ville du ansett denne personen eller hatt vedkommende som medeier?

 

Problem nr 4.  Solo reise

Solo entrepreneur

Svært få gründere lykkes helt alene. Det finnes faktisk tusenvis av artikler som skriver om dette. Men fakta er at suksessrike startups (hentet mer enn $10 mill eller gjort en tilsvarende exit) har et snitt på 1,72 gründere per selskap.

(Kilde: https://techcrunch.com/2016/08/26/co-founders-optional).

Vår erfaring tilsier likevel at du som førstegangsgründer ikke bør belage suksessen på egne kunnskaper. Et solid team er ikke bare motiverende å jobbe i, det er også ekstremt tillitsvekkende når de første kontraktene skal landes eller investeringskapital skal hentes.

Det er verd å nevne at akselerasjonsprogram i store deler av verden faktisk krever at startups har flere medgründere for at de i det heletatt skal vurdere en investering. 

 

Problem nr. 5   Den geniale idéen

Det er to ting verden ikke har spesielt mye av,
det er flaks og gode idéer
— Magnus Meisal

Du har sikkert hørt: «jeg skulle ønske jeg var gründer, men jeg har ingen god idé».

Flaks er i praksis bare statistikk og idéer er resultatet av en kreativ prosess bygget på kunnskap om problemet som løses av idéen.

Med andre ord er det veldig farlig når gründeren er for investert i idéen alt for tidlig. Det tåkelegger sikten etter alternative løsninger og reelle kundeinnsikter.

 

Problem nr. 6   Ego

Det er få ting som gjør meg mer opprørt enn gründere som sier følgende:

"Jeg ønsker ikke å gi vekk eierskap til investorer for tidlig"

Det er to grunner til dette, for det første GIR du ikke vekk noen ting. Ved en emisjon, legger investorene inn like mye kapital som verdiøkningen i selskapet. Med andre ord har aksjene til gründerne samme verdi som før investoren gikk inn, men nå har selskapet fri kapital til vekst og skalering.

For det andre er det sjelden noe som heter for tidlig. Ta imot de pengene du kan og streb heller for å investere de i aktiviteter som øker selskapets attraktivitet for nye investorer, og skaff betalende kunder.

 

Problem nr. 7   Dårlige avtaler

Gründerselskaper endres raskt og ofte. Svært få skriver gode avtaler som regulerer hendelser som utkjøp av eiere, tiltredelse av nye, emisjon og avlønning. Ulike meninger om veien videre kan gjøre selskapet helt handlingslammet. Gode avtaler som legger makt og ansvar til de rette personene kan vær kritisk for å holde høyt tempo i startfasen. Alle kan ikke være enige alltid. Heller én gal beslutning enn ingen beslutning i det heletatt.

Heller én gal beslutning enn
ingen beslutning i det heletatt.

Et annet problem med dårlige avtaler er manglende mulighet til å kvitte seg med feil investorer på et senere tidspunkt. Jeg mener alle aksjonæravtaler bør gi gründerne mulighet til å kjøpe tilbake aksjene iht. til en bestemt avkastningsmodell som reflekterer risikoen ved investeringen. På samme måte bør investorer få sine penger igjen først om ting ikke skulle gå slik som planlagt og selskapet selges underpriset.

 

Løsningen er å søke hjelp tidlig

grunderhub

Jeg anbefaler alle som skal starte selskap om å komme seg inn i et coworkingspace eller et akselerasjonsprogram. Coworkingspace gir deg tilgang til nettverk og kompetanse, mens akselerasjonsprogram har mer fokus på å bistå gründerne med forretningsutvikling og med kapitalinnhenting.

Entreprenørskap er en essensiell komponent for verdiskapingen i samfunnet. Ifølge forskning publisert av bla. BI professor Torger Reve står nyetablerte bedrifter for mer enn 2/3 av jobbskapingen i privat sektor. 

 

Gründerhub er et smart sted å starte

Det er skapt nærmere 200 arbeidsplasser
siden oppstarten  i desember 2015

For å bidra til skape solide arbeidsplasser til regionen har Sparebank1 SR-Bank iverksatt oppstartsprogrammet Gründerhub (http://grunderhub.no) i både Bergen, Stavanger og Kristiansand.

Takket være innsatsen fra Sparebank 1 Sr-Bank og Marcus Eikeland fra Innovation Lab som var sentral i oppbyggingen av programmet, er det skapt nærmere 200 arbeidsplasser siden oppstarten  i desember 2015. I dag kjøres nærmere 100 selskaper gjennom akselerasjonsprogrammet årlig.

 

Bygges på erfaringen fra verdens beste entreprenørielle miljø

Magnus Meisal

I kombinasjon med erfaring fra norsk næringsliv og lokale mentorer, lærer Gründerhub bort knivskarpe metoder for å bygge solide og skalerbare selskap med rakettfart. MITs "Center for entrepreneurship" har gitt SR-Bank og Gründerhub miljøene tilgang til vektøyene som brukes ved etablering av verdens fremste teknologiselskaper. Deres erfaringer med over 10 000 oppstartsbedrifter er gjengitt i bøker og videoer som er deltakerne i Gründerhub får gratis tilgang til.

Om dette er noe for deg eller noen du kjenner, besøk http://grunderhub.no og legg inn en søknad. Programmet kjøres med 4 måneders intervall hele året.

Lykke til som entreprenør!

 

XOXO
Magnus Øgård Meisal
<><><><><><><><><><><>
Co-founder & Startup Coach
Innovation Dock