Thrust Me oppnår global distribusjon

Sjøens svar på el-sykkelen tar verden med storm. Gründerne fra brygga inngikk denne uken partnerskap med den tyske kajakkprodusenten Prijon om global distribusjon av en 3 kilos el-motor til kajakk og kano.

 

– Dette er helt klart en milepæl for selskapet, sier en meget glad gründer og daglig leder, Kjartan Jensen, i det Stavanger-baserte selskapet THRUSTME AS etter at de denne uken inngikk partnerskap med den anerkjente kajakkprodusenten. Partnerskapet fører til at firmaets nyskapende elektriske motor til lette farkoster på sjøen nå blir tilgjengelig i de fleste land fra våren 2020.

Norsk oppfinnelse
Her er ingen hyllevarer, men en motor utviklet fra bunn, opplyser selskapet. Etter tre år med utvikling, testing og produksjon er el-motoren CRUISER nå klar for markedet. Med en vekt på bare tre kilo og en festeanordning som passer alle kanoer og kajakker uten at man må lage hull i skroget, monteres den på under et minutt. Den vanntette motoren er batteridrevet og har fjernkontroll som brukes til å veksle mellom de seks ulike hastighetene fremover og bakover. Erfaring med kajakk så langt viser at ved laveste hastighet, som er 2-3 kilometer i timen, holder batteriet i nesten fire timer, mens ved maksimal hastighet oppnås en fart på rundt 10 kilometer i timen, en imponerende fart man kan holde en times tid.

IMG_0084.JPG

Drahjelp
Visjonen til selskapet er å få flere ut i kajakk og kano, og at padlere med motoren på får muligheten til drahjelp på lik linje med en el-sykkel. -CRUISER revolusjonerer måten kajakk og kano er benyttet hittil, dette gir nye muligheter for nye grupper av brukere, sier selskapets ledelse. Produktet er utviklet med tanke på de som har behov for litt ekstra hjelp for å komme seg rundt på sjøen. Dette kan for eksempel være personer som padler, men som ikke er sterk nok til å padle selv i mer enn minutter, personer som ikke klarer å holde følge med gruppen, eller personer med funksjonsnedsettelser. Ved hjelp av motoren kan alle, uansett padleferdighet, delta på samme tur, være samlet under turen og få utbytte av samværet, heller enn å henge etter og skape irritasjon. Motoren kan også tas med i kajakken som nød- eller hjelpemotor for de mer erfarne padlerne, eller has med av kajakkguide når større grupper skal på tur og noen ikke klarer å holde følge. Man trenge ikke padle samtidig som motoren går. Motorene skal også tilbys gjennom Hjelpemiddelsentralen/NAV i løpet av 2020. 

Anerkjent
Når en så stor og anerkjent kajakkprodusent tar produktet inn i sin portefølje håper selskapet at de siste års innsats vil bære frukter. De første motorene er levert ut til norske kunder, som bestilte produktet etter en reportasje på NRKs Forbrukerinspektørene høsten 2018. Gjennom det tette samarbeidet med Prijon vil salget av disse motorene fortsette i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige nå i vår og etter dette vil CRUISER selges i andre deler av verden igjennom Prijon sitt etablerte distributørnettverk.

Om THRUSTME AS: THRUSTME AS ligger på Innovation Dock, og ble startet av Kjartan Jensen og Kjetil Fedde i februar 2016. Selskapet har fått støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet for å utvikle sine produkter. Selskapet har også utviklet thrustere som nå benyttes innen offshore industrien. 
Våren 2020 Vil selskapet lansere enda ett nytt produkt i samme kategori.

KONTAKT:Kjartan Jensen, daglig leder i THRUSTME AS på telefon (+47)90280001 eller e-post kjartan@thrustme.no

KONTAKT:Kjetil Fedde, R&D Manager i THRUSTME AS på telefon(+47)950 41 297 eller e-post kjetil@thrustme.no