Selskap på brygga stikker av med Creative Tech-pris

Creative Tech Hunt er et av initiativene til 657 Oslo, og denne høsten vil de i samarbeid med DNB, Virke - Hovedorganisasjonen og SANDS - Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange – legge ut på nasjonal turné på jakt etter de mest lovende CreativeTech Startups i landet. I oktober ble arrangementet avhold i Stavanger, og vinner av “The most promising creative Tech StartUp in Stavanger” ble kåret.

vinner av Creative Tech Hunt Stavanger 2019: DIGme

vinner av Creative Tech Hunt Stavanger 2019: DIGme

“THE MOST PROMISING CREATIVE TECH STARTUP”

Creative Tech Selskaper har sitt virke innen bransjer som gaming, musikk, design, TV, mote, kunst, musikk, markedsføring og omfavner teknologi for å utvikle sine konsepter og ideer. I Stavanger var det nyoppstartede DIGme learning som trakk det lengste strået, og stakk av med tittelen “The most promising creative Tech StartUp.”

I tillegg til kåringen i Stavanger, blir det avholdt konkurranser for CreativeTech i flere byer i Norge, både Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Selskapene som kommer videre til finalen i 2020, blir presentert for partnere, investorer og startup-miljøet i Oslo.

VIL AVMYSTIFISERE CREATIVE TECH

Tech Hunt turneen i Norge er et initiativ som er satt i gang av 657 Oslo, hvor målet er å gjøre kreativ teknologi mer forståelig og ikke minst synlig. Creative Tech kalles “The next big movement” innen den globale økonomien, og derfor vil Innovation Dock sammen med 657 Oslo og partnere bidra til å sette fokus på denne spennende utviklingen.

– I Norge har fokuset lenge vært på tidligfase-selskap innen FinTech, PropTech og Tech-impact. Dette er arenaer som har tiltrukket seg store investeringer, men nå er tiden inne for å skifte noe av fokuset over på muligheten som ligger innen CreativeTech, forteller Camilla Watz Johannessen, daglig leder i 657 Oslo.

HVA ER CREATIVE TECH?

Når en kombinerer kreative industrier med teknologi som legger til rette for skalering og vekst, snakker vi om CreativeTech. Begrepet viser til en integrasjon av den menneskelige hjerne, kreativitet og teknologi. Det er ikke en trend som vil passere, det er fremtidens arbeidsplasser. Private og offentlige organisasjoner må holde seg oppdatert på utvikling og vekst for å være konkurransedyktige også i fremtiden.

 #HUNINIVESTERER

FUELBOX- gründer: Berta Lende Røed

FUELBOX- gründer: Berta Lende Røed

Det sies at vi ikke kan styre verden uten å eie den, men hvem eier egentlig norske bedrifter? I Norge har vi kun 20 prosent kvinnelige grunnleggere av aksjeselskap – og kun én prosent av tech-gründere er kvinner.

At menn dominerer på arenaer der nye idéer formes, kan potensielt føre til at de mannlige utfordringene er de som i størst grad blir utforsket.

Norge trenger flere kvinnelige gründere. I tillegg til spennende CreativeTech- kåringer, ble det også satt fokus på kampanjen #huninvesterer med inspirasjon og faglig input – både fra DNB og en av Stavanger's stjernegründere: Berta Lende Røed. Det som startet med at Berta savnet de gode samtalene med sin mann, har resultert i et helt konsept med mange forskjellige FuelBoxer som finnes i tusenvis av hjem, skoler, institusjoner og organisasjoner over hele verden.